2012-03-14

Avtackning på jobbet, tårta 1



Min arbetskollega Suzanne slutade tyvärr hos i Lund för att börja arbeta på ett arkiv i Malmö
istället. Med all rätt förstås eftersom hon jobbat på Landsarkivet i  16 år. Hon frågade ganska tidigt
om jag ville göra ett par fina tårtor till hennes avtackning och det ville jag ju såklart. Eftersom jag är bokbindare såg jag min chans att göra en boktårta som jag länge velat göra. Sen tyckte jag det 
passade bra med en arkivbox, som jag visar här, med lite gem (som man inte får ha
vid arkivering) en blyertspenna, en "arkivråtta" och självklart en etikett. 


Det var en rolig tårta att göra och inte så värst svår. Lite pill att fixa gemhögen bara. 
Sen fick arkivboxen ligga upp och ner så att man skulle se kanten.


Tårtan bestod av ljus vaniljbotten. Fylld med mjölkchokladganache och
hallonmousse, spacklad med smörkräm och täckt med marsipan. Dekorationer i
marsipan och sockerpasta. 



1 kommentar:

  1. Hihi, roligt med "arkivråttan"! :) Och fina gem och andra detaljer också.

    SvaraRadera