2011-11-18

Inte riktigt som planerat...


Min svärmor fyllde 60 år igår och idag, fredag, skulle det vara stort gille för 80 pers. Tyvärr så blev min kära lilla svärmor sjuk och inlagd på sjukhus förra veckan och vi hade alla förhoppningen att hon skulle hinna bli frisk till idag. Men så blev tyvärr inte fallet... Jag bakade 3 st stora tårtor och en liten i söndags, fyllde dom med mousse och frös in. Sen gjorde jag 4 st stora blommor i rostrött och brunt att dekorera med. Eftersom Yvonnie fyllde år och vi istället ville fira henne lite på sjukhuset, i den mån hon skulle orka, så tänkte jag att den lilla tårtan kunde vi iallafall mumsa på. Så i all hast efter att hämtat dottern på dagis, lagat mat och det var typ 10 min över så täckte jag tårtan och vi for iväg till sjukhuset. 

Ja, jag har ju 3 st tårtor i frysen och kalaset planeras nu förhoppningsvis kunna bli av någon gång i januari...  Någon som vet hur länge en fylld tårta håller i frysen?


Tårtan bestod av ljus botten fylld med rårörda hallon med snabbmarsan, hallonmousse och vit chokladmousse. Spacklad med hallonsmörkräm och täckt med vit marsipan. Blomman är gjord i gumpaste, 60 är skrivet i sockerpärlor och kantband i brunt satinband. 

Grattis Svärmor och hoppas du blir frisk snart!

7 kommentarer:

  1. Usch, stackars Yvonnie, hoppas hon blir fris snart! Det var en fin tårta hon fick i alla fall! Tror inte det är några problem med två månader, har för mig att jag läst tre någonstans, men är inte säker..

    SvaraRadera
  2. Nej vad tråkigt att din svärmor blev sjuk. Tårtan är jättevacker, så fina färger! Skulle nog också tycka att tårtan håller några månader i frysen.

    SvaraRadera
  3. Tårtan är jättevacker!
    Hoppas din svärmor piggar på sig snart!

    Ett par månader borde ju tårtorna hålla sig i frysen.

    SvaraRadera
  4. Riktigt vackert tårta!!

    SvaraRadera
  5. Väldigt fin tårta, men väldigt trist att din svärmor blev sjuk. Hoppas att hon mår bättre nu!

    SvaraRadera
  6. Hej! Du har tidigare varit med och tävlat om en Decomax dekorationssprits. Nu är det väl ändå dags att vinna en? :) Jag har startat upp en tävling idag - där du har chansen att kamma hem en Decomax lagom innan allt pepparkaksbak ;) Var gärna med!

    SvaraRadera
  7. Tack ska ni ha för de fina kommentarerna. Det är bättre med svärmor nu, men hon är fortfarande på sjukhus.

    SvaraRadera